Kutnohorská 425, Praha   +420 774 70 63 70 Hájecká 13, Brno    +420 737 00 50 70

Vše o dpf

Co je vlastně DPF/FAP filtr pevných částic

Filtr pevných částic DPF/FAP je dnes již nezbytná součást všech moderních vozidel s naftovým motorem.

Hlavním úkolem filtru pevných částic je zamezení vypouštění kouře a prachových částic do ovzduší, čímž filtr pevných částic chrání naše zdraví.

Filtr pevných částic se skládá z „obalu“, který chrání vnitřní keramickou vložku, která svou strukturou a složením dokáže zachytit částice prachu a škodlivých zplodin, které zůstávají uvnitř filtru, a ven z filtru do ovzduší proudí pouze čistý vzduch.

Z toho vyplývá, že dříve nebo později nastane čas, kdy se filtr pevných částic zanese a výměna filtru pevných částic je bohužel pro řadu lidi velmi nákladná záležitost.

DPF/FAP filtr pevných částic a jeho účinky na ovzduší

DPF/FAP filtr ale není ve vozidlech zbytečně, není ve vozidlech jen proto, aby automobilky „tahali“ z lidí peníze. Uvědomme si, kolik lidí dnes trpí dýchacími problémy, astmatem, alergiemi a dalšími nemocemi, které způsobuje právě špatné ovzduší, plné smogu, které denně vdechujeme. Rychlý nárůst počtu automobilů ve městech donutil automobilky postupně vybavovat nová vozidla stále účinnějšími systémy redukujícími emise a prachové částice unikajících do ovzduší.

Hlavním úkolem filtru pevných částic je zachytit prach a další škodliviny, které jsme byli dříve nuceni dýchat. Jakmile vozidlo vybavené filtrem pevných částic, vyjede mimo město např. na dálnici a jede vyšší rychlostí, dochází k tzv. regeneraci, při níž se pevné částice a saze uchycené v DPF/FAP filtru mění na popel. Tímto dochází k postupnému „ucpávání“ filtru pevných částic.

Starší vozy, které nebudou vybaveny filtrem pevných částic, postupně zmizí z našich měst a silnic tak, jak je tomu již v některých státech EU, kde tyto vozy vůbec nesmí vjíždět do centra měst.

I vozy vybavené DPF/FAP filtrem vypouští do ovzduší částice prachu, ty jsou ovšem tak malé, že je dokáže zachytit dýchací soustava již v nose nebo hrtanu. Vozidla bez DPF/FAP filtru ovšem do ovzduší vypouští ty „špatné“ karcinogenní částice, které putují přímo do plic a mohou způsobit rakovinu.

Jak funguje DPF:

[su_note note_color=“#ececec“ text_color=“#040303″]
1. Běžná jízda, město
Při běžném provozu vzniká nejvíce prachových částic, které se jako saze ukládají ve filtru DPF a zaplňují jej.

2. Pasivní regenerace
Při delších cestách po dálnicích, tj. při vyšší rychlosti a delším čase, způsobuje vysoká teplota spalin vypalování sazí z DPF filtru.
3. Aktivní regenerace

Při zanesení filtru se automaticky spouští tzv. aktivní regenerace, kdy se vstřikem nafty do výfuku krátkodobě zvýší teplota ve filtru nad 500°C a dochází k vypalování usazenin.
[/su_note]

Životnost filtru pevných částic

Osobní automobil - až 200 000 km
Dodávka - až 300 000 km

Nákladní automobil - až 500 000 km
Autobus - až 500 000 km

První DPF/FAP filtry, s jejichž výrobou se začalo více než před deseti lety, měli životnost pouhých 60 – 80 tisíc kilometrů. Většina lidí ani nevěděla, že nějaký filtr pevných částic ve voze mají, takže vysoká pořizovací cena za nový filtr pevných částic byla pro mnoho lidí nepříjemným překvapením.

Rychlý a úspěšný vývoj technologií výroby filtrů pevných částic výrazně zvýšil životnost filtrů pevných částic, čímž se několikanásobně prodloužili nájezdové vzdálenosti filtru pevných částic.

Momentálně je možné, při předepsaném zacházení s osobním vozidlem a při dodržování všech jízdních režimů, najet s filtrem pevných částic bez problémů 150 – 200 tisíc kilometrů.

U užitkových vozidel je počet kilometrů ještě vyšší. Dodávkové a užitkové vozy do 3,5 tuny obvykle najedou s filtrem pevných částic bez problémů cca 200 – 300 tisíc kilometrů.

Je to způsobeno tím, že tato vozidla jezdí převážně mimo město, tedy na dálnici, kde ujedou větší vzdálenosti vyšší rychlostí, a díky tomu se filtr pevných částic méně „ucpává“ a prodlužuje se tak jeho životnost.

Jinou skupinou jsou nákladní vozy a autobusy, které mají vložku DPF/FAP filtru koncipovánu tak, že nájezdy těch vozů přesahují 500 tisíc kilometrů.

 

Příčiny zanesení filtru pevných částic

Zaplnění DPF
50%

Jiná závada na voze
30%

Nekvalitní palivo
10%

Ne vždy, problémy s DPF/FAP filtrem pevných částic přímo souvisí s filtrem pevných částic a jeho zanesením.

Pouze u 50-ti % vozidel, u kterých nastane problém s filtrem pevných částic, je příčinou „ucpaný“ filtr pevných částic.

U zbylých 50-ti % vozidel je příčinou problému jiná technická závada na vozidle. Nejčastěji se jedná o špatný vstřikovač, závadu na EGR ventilu nebo třeba i o prasklou hadici sání. Často se také může jednat o špatné čidlo diferenciálního tlaku ve výfuku.

Veškeré tyto, a další technické závady na vozidle způsobují vysokou kouřivost a rychlejší zaplnění filtru pevných částic. Vysokou kouřivost a rychlejší zanášení filtru pevných částic způsobuje také natankování nekvalitního paliva.

V některých případech si rychlejší ucpání filtru pevných částic způsobují majitelé vozu sami a to tím, že nedodržují některé výrobcem stanového způsoby užívání vozidla. Jedná se například o případy, kdy majitel vozu nedoplňuje aditiva, nebo při neodborné úpravě za účelem zvýšení výkonu motoru.

Styl jízdy a životnost DPF

Město - 80 000 km

Kombinovaný - 150 000 km

Dálnice - 190 000 km

Styl a způsob jízdy je nezanedbatelným faktorem, který také výrazně ovlivňuje životnost filtru pevných částic a rychlost jeho zanesení.

Jak již bylo řečeno, filtr zachytává saze, které vznikají při spalování v motoru. Pokud vozidlo jezdí především po městě, kde se rozjíždění v kolonách střídá s jízdou na plný výkon, dochází tak k usazování velkého množství sazí, čímž dále dochází k rychlejšímu zaplnění filtru pevných částic.

Pokud ale vozidlo jezdí především ve středním režimu otáček na vyšší rychlostní stupně, což představuje ideální stav pro spalování sazí ve filtru pevných částic, bude zanášení filtru pevných částic pomalejší.

Z toho důvodu dochází k tomu, že u každého vozu dochází k ucpání filtru pevných částic a k problémům s tím spojeným, po najetí různého počtu kilometrů. Více kilometrů s filtrem pevných částic najedou ti řidiči, kteří jezdí dlouhé trasy ve vysoké rychlosti. Méně kilometrů s filtrem pevných částic najedou ti, kteří většinu času stráví popojížděním v kolonách. Popojížděním v kolonách se životnost filtru pevných částic může snížit až o polovinu.

Pokud jste tedy řidič, který jezdí pouze po městě, je nutné, čas od času vyjet na dálnici, kde může filtr pevných částic provést efektivní regeneraci. Při rychlostech pod 60km/hod nedokážou regenerace efektivně fungovat.

 

Porovnání ceny renovace filtru DPF

Palivo - 300 000 Kč

Olej - 20 000 Kč

Brzdy - 15 Kč

Filtry - 7 000 Kč

Renovace DPF/FAP - 8 000 Kč

Vzhledem k cenové dostupnosti, provádí každý majitel vozu pravidelný servis, jako je výměna motorového oleje, olejového, vzduchového či palivového filtru.

Každý majitel vozu je informován, že v případě nedodržení servisního intervalu může dojít k poškození motoru. V případě koupě nového filtru pevných částic je bohužel finanční náročnost této koupě pro většinu uživatelů vozů příliš vysoká.

Ne každý uživatel vozu si navíc uvědomuje možnost dožití se vyššího věku v případě, že všechna vozidla budou vybavena filtrem pevných částic. Díky moderním technologiím renovace DPF/FAP filtru, již investice do DPF/FAP není tak vysoká.

Pro příklad porovnejme náklady na renovaci filtru pevných částic na plně automatizované čistící lince s patentovanou technologií ISO 9001 a certifikací TUV SUD. O průměrném najetí 150 tis. kilometrů, s náklady na pravidelnou výměnu motorového oleje, který se za dobu najetí 150 tis. kilometrů mění 10x.

V tomto případě vychází cena renovace na 1/3 ceny výměny motorového oleje. Pokud vezmeme v úvahu výměnu brzd, které se za dobu najetí 150 tis. kilometrů mění dvakrát, jsme s cenou za renovaci DPF/FAP filtru na méně než polovině ceny za výměnu brzd.

V případě, že právě u vašeho vozu, nastal problém s filtrem pevných částic, neváhejte a obraťte se na nás. Díky profesionální a účinné renovaci bude vás „ucpaný“ DPF/FAP filtr pevných částic opět jako nový. Navíc, díky podrobné diagnostice, jsme schopni odhalit další závady na vozidle a zajistit jejich nápravu tak, abychom předešli dalšímu zanesení filtru pevných částic ve vašem voze.

Zbylých 10 procent jsou případy, kdy majitelé vozidla z nějakého důvodu nedodržují výrobcem navržené způsoby užívání vozidla. Typickým příkladem je jízda bez aditiv (pokud je vůz vybaven tzv. mokrým typem DPF), neodborné úpravy zvyšování výkonu tzv. Powerboxy nebo obcházení emisních systémů.