Diagnostika filtru FAP/DPF

https://dpf-cat.cz/filtry-pevnych-castic SAMOTNÝ DPF / FAP JE NA VINĚ PROBLÉMŮ POUZE V TĚCHTO 2 PŘÍPADECH: 1. UJETÉ KILOMETRY Vozidlo má reálně najeto několik set tisíc kilometrů (většinou více jak 200 tis) a filtr je již zcela ucpaný ne sazemi, ale popelem. Popel je dále nespalitelný a vzniká právě spalováním sazí při každé regeneraci. Filtr se tak popelem postupně plní, až jednoho dne naplní jeho maximální povolenou kapacitu. Toto je přirozené zaplnění filtru a jeho PROFESIONÁLNÍM vyčištěním nebo výměnou za nový díl a následným vynulováním stavu popela v řídící jednotce (pomocí diagnostiky) je problém skutečně vyřešen. 2. DPF FILTR OBSAHUJE I KATALYZÁTOR Vozidlo má od výrobce vozu v jednom tělese DPF filtru obsažen v přední části i katalyzátor (asi třetina vozidel). A právě katalyzátor má na funkci filtru naprosto zásadní vliv. Detaily viz ZDE. Často se pak stává, že dříve se „opotřebuje“ katalyzátor než by se zaplnil popelem samotný filtr (pravidelným spalováním sazí). A tím, že nefunguje katalyzátor jak má, filtr se jednoho dne naplní sazemi, ale už není schopen se zregenerovat a saze spálit na popel, ačkoliv jsou všechny senzory v pořádku. V tomto případě čištění jen filtru nepomůže a kvůli obsaženému katalyzátoru v jednom těle se musí celý díl vyměnit za nový nebo nechat zrepasovat – tzn. vyčistit filtr a vyměnit jádro katalyzátoru. Kromě výše 2 popsaných případů je vždy příčina zaplnění filtru někde jinde – mimo těleso samotného filtru. Velmi často jde opravdu „jen“ o některý z výše uvedených dílů, které fungují jako akční členy, jejichž údaje a funkce jsou klíčové pro řídící jednotku a úspěšnost regenerací filtru. Jde tedy „jen“ o to tento problém odborně identifikovat za pomocí diagnostiky a znalostí problematiky. Z tohoto důvodu je doporučeno svěřit váš vůz do odborných rukou, protože ne každý servis je schopen příčinu správně identifikovat. Někdy jde skutečně o složitou diagnostiku. ZDE najdete našeho nejbližšího servisního partnera. Problém s ucpaným DPF často neřeší jen jeho samotná výměna nebo profesionální vyčištění. Je třeba diagnosticky řešit příčinu selhání regenerací DPF. Ta může být často celkem banální (EGR, váha vzduchu, žhaviče atd.), ale pro její identifikaci potřebujete schopného mechanika. Zaplněný DPF filtr je totiž většinou pouze mechanickým důsledkem nějakého elektronického problému ve složitém systému jeho řízení. Před montáží vyčištěného / nového filtru je tedy třeba vždy nechat v servisu prověřit příčinu jeho zaplnění. Statisticky pouze v méně než polovině případů postačí samotná výměna (profesionální vyčištění) filtru, jelikož došlo k jeho přirozenému zaplnění dále nespalitelným popelem Příčinou je nejčastěji selhání některého ze snímačů a čidel (teplotní čidla, tlaková čidla apod.) nebo dalších komponent jako je EGR ventil, žhaviče, „ukapávající“ vstřikovače, případně již opotřebovaný katalyzátor, jejichž dobrý stav je bezpodmínečně nutný pro úspěšné regenerace filtru. A z logiky věci selhání alespoň jedné z těchto elektronických komponent nastává z hlediska pravděpodobnosti dříve než přirozené mechanické zaplnění filtru popelem (nastává po 100-300 tis km)